Dračí souboj
– Šátky (minimálně 1 ke každému drakovi)
Úvod
Na bitevním poli se setkávají mocní draci. Každý z nich má svou hlavu, dlouhé tělo a ocas, který je zdrojem jejich síly. Kdo dokáže být nejmrštnější, udrží svůj dračí řetěz a sebere ocas soupeři?
Tato hra rozvíjí týmovou spolupráci, koordinaci, fyzickou zdatnost a rychlou reakci, zároveň nabízí prostor pro zdravé soupeření a spoustu smíchu.
Účel hry
Naučit děti spolupracovat v pohybu – koordinovat tempo, směr a reakce celého týmu.
Rozvíjet postřeh, fyzickou zdatnost a schopnost řídit i následovat.
Uvolnit atmosféru skupiny – hra je výborný energetizér.
Příprava
Hra vyžaduje dostatek prostoru (louka, tělocvična, hřiště).
Vedoucí připraví šátky (1 pro každý tým). Každý tým by měl mít alespoň 5 členů.
Pravidla hry
Rozděl hráče do družstev po 5–10 osobách.
Každé družstvo se postaví do zástupu a všichni se pevně chytnou kolem pasu.První hráč = hlava draka
Poslední hráč = ocas draka (má za kalhoty zastrčený šátek)
Na pokyn vedoucího se spustí souboj draků.
Hlava draka se snaží ulovit ocas jiného draka (vzít šátek).
Přitom ale musí zůstat spojen se svým týmem – pokud se řetěz rozpojí, drak prohrává.
Pouze hlava smí lovit ocasy soupeřů.
Týmy se mohou kroutit, uhýbat, utíkat, ale nesmí se rozpojit.
Konec kola nastává, když některý drak přijde o ocas, nebo když hlava uloví ocas soupeře.
Může se hrát více kol, aby se prostřídaly role hlav a ocasů.
Pokud hraje víc draků najednou, vítězí poslední přeživší drak.
Bezpečnostní upozornění
Hru hraj pouze tam, kde je dost místa (žádné kameny, lavičky apod.).
Upozorni děti, že nepřitahují spoluhráče silou – jde o koordinaci, ne o přetahování.
Metodické poznámky
Mladším dětem můžeš pomoci tím, že zmenšíš hrací prostor, aby se souboj rychleji vyřešil.
Starším můžeš přidat soutěžní formu (např. turnaj draků).
Pokud hraje více týmů, můžeš nastavit arénu s vymezenými hranicemi.
Reflexe po hře
Po hře je dobré dát prostor k krátkému vydechnutí a sdílení zážitků.
Otázky k reflexi:
Jaké to bylo být hlavou draka? Jaké být jeho ocasem?
Co bylo těžší – držet se nebo řídit směr?
Které momenty vás jako tým spojily a které naopak vedly ke zmatku?
Jak jste řešili situace, kdy jste ztráceli rovnováhu nebo se rozpojili?
Co se dá z této hry přenést do spolupráce v běžném životě (např. naslouchání, jednotný pohyb, vzájemná podpora)?
🎯 Závěr reflexe:
Vyzdvihni, že každý člen týmu má svou roli – hlava potřebuje tělo stejně jako tělo hlavu. Spolupráce, důvěra a komunikace jsou to, co drží „draka“ pohromadě.
