Zlomte šifru!
- Papírky se zprávami pro oba týmy
- Psací potřeby (volitelně)
- Kamera nebo telefon pro policii k záznamu (volitelně)
Úvod
Boj s terorismem není jen o zbraních – skutečné bitvy se často odehrávají na poli informací, komunikace a logiky.
V této hře se hráči vžijí do rolí teroristů a policie, kteří mezi sebou vedou napínavý duel šifrovacích metod. Zatímco jedna strana se snaží předat tajnou zprávu, druhá se ji pokouší rozluštit – dřív, než bude pozdě.
Hra rozvíjí logické myšlení, týmovou spolupráci, kreativitu a schopnost jasně formulovat a pozorovat neverbální komunikaci.
Cíl hry
Teroristé: Vymyslet a úspěšně použít originální způsob dorozumívání (jazyk, šifru, systém znaků) k přenosu tajné zprávy.
Policie: Pozorováním odhalit princip této šifry a rozluštit zprávu.
Průběh hry
Rozdělení hráčů
Skupinu rozděl na dva týmy – teroristy a policii.
Každý tým si připraví vlastní komunikační systém – tajný jazyk, kód, nebo znakový systém.Může jít o slovní signály, gesta, ukazování, barvy, pohyby, polohu předmětů apod.
Fantazii se meze nekladou, ale způsob musí být předem domluvený a konzistentní.
Doba přípravy: cca 5–10 minut.
Přenos zprávy
Tým teroristů se rozdělí na dvě skupiny:Vysílači (znají tajnou zprávu)
Přijímači (znají princip kódu, ale neznají zprávu)
Vysílači mají za úkol předat zprávu pomocí svého kódu, bez mluvení mimo domluvený systém.
Policie přitom vše sleduje a snaží se rozklíčovat princip.
Vyhodnocení kola
Kolo končí, když přijímači zprávu správně přeloží, nebo po uplynutí limitu (doporučeno 3–5 minut).
Policie poté přednese svou hypotézu, jaký systém teroristé použili.
Nakonec se odhalí princip a zpráva.
Záměna rolí Týmy si vymění role – policie se stane teroristy a naopak.
Každý tým dostane novou tajnou zprávu (obdobné obtížnosti).
Zprávy – příklady
„ÚTOK V PÁTEK RÁNO“
„KRYCÍ JMÉNO JE OREL“
„ČERNÝ PÁTEK 29“ (náročnější – obsahuje diakritiku a čísla)
„ZRUŠENÍ AKCE – POLICIE O NÁS VÍ“
Tipy pro vedoucí
Omez čas na vysílání zprávy podle věku hráčů.
Policii můžeš dovolit natáčet přenos a později ho analyzovat.
Povolit můžeš i poznámky – zvlášť pro mladší hráče.
Dbej na to, aby oba týmy měly zprávy stejně obtížné, ale významově odlišné.
Reflexe po hře
Po skončení obou kol dej prostor krátké reflexi – klidně formou moderované diskuse nebo sezení v kruhu.
Otázky k reflexi:
Jak jste vymýšleli svůj kód? Co bylo nejtěžší?
Které prvky fungovaly a které ne?
Jak jste se cítili v roli policie? Bylo těžké dekódovat cizí komunikaci?
Jaká strategie učení nebo pozorování se vám osvědčila?
Co rozhodovalo o úspěchu – inteligence, pozornost, spolupráce, nebo kreativita?
Jaké to bylo, když jste museli improvizovat (např. když někdo zapomněl kód)?
Jaké paralely vidíte s reálným životem – kdy musíme „číst mezi řádky“ nebo rozumět skrytým zprávám?
🎯 Závěr reflexe:
Vyzdvihni, že hra není o „teroristech a policii“, ale o pochopení síly komunikace – jak důležité je naslouchat, všímat si detailů a vytvářet srozumitelný jazyk, i když nejsou k dispozici běžná slova.
