Zlomte šifru!

Minimální počet hráčů: 6
Délka hry: Do 30 minut
Nutné předměty:
  • Papírky se zprávami pro oba týmy
  • Psací potřeby (volitelně)
  • Kamera nebo telefon pro policii k záznamu (volitelně)

Úvod

Boj s terorismem není jen o zbraních – skutečné bitvy se často odehrávají na poli informací, komunikace a logiky.
V této hře se hráči vžijí do rolí teroristů a policie, kteří mezi sebou vedou napínavý duel šifrovacích metod. Zatímco jedna strana se snaží předat tajnou zprávu, druhá se ji pokouší rozluštit – dřív, než bude pozdě.

Hra rozvíjí logické myšlení, týmovou spolupráci, kreativitu a schopnost jasně formulovat a pozorovat neverbální komunikaci.

Cíl hry

  • Teroristé: Vymyslet a úspěšně použít originální způsob dorozumívání (jazyk, šifru, systém znaků) k přenosu tajné zprávy.

  • Policie: Pozorováním odhalit princip této šifry a rozluštit zprávu.

Průběh hry

  1. Rozdělení hráčů
    Skupinu rozděl na dva týmy – teroristy a policii.
    Každý tým si připraví vlastní komunikační systém – tajný jazyk, kód, nebo znakový systém.

    • Může jít o slovní signály, gesta, ukazování, barvy, pohyby, polohu předmětů apod.

    • Fantazii se meze nekladou, ale způsob musí být předem domluvený a konzistentní.

    • Doba přípravy: cca 5–10 minut.

  2. Přenos zprávy
    Tým teroristů se rozdělí na dvě skupiny:

    • Vysílači (znají tajnou zprávu)

    • Přijímači (znají princip kódu, ale neznají zprávu)
      Vysílači mají za úkol předat zprávu pomocí svého kódu, bez mluvení mimo domluvený systém.
      Policie přitom vše sleduje a snaží se rozklíčovat princip.

  3. Vyhodnocení kola

    • Kolo končí, když přijímači zprávu správně přeloží, nebo po uplynutí limitu (doporučeno 3–5 minut).

    • Policie poté přednese svou hypotézu, jaký systém teroristé použili.

    • Nakonec se odhalí princip a zpráva.

  4. Záměna rolí Týmy si vymění role – policie se stane teroristy a naopak.
    Každý tým dostane novou tajnou zprávu (obdobné obtížnosti).

Zprávy – příklady

  • „ÚTOK V PÁTEK RÁNO“

  • „KRYCÍ JMÉNO JE OREL“

  • „ČERNÝ PÁTEK 29“ (náročnější – obsahuje diakritiku a čísla)

  • „ZRUŠENÍ AKCE – POLICIE O NÁS VÍ“

Tipy pro vedoucí

  • Omez čas na vysílání zprávy podle věku hráčů.

  • Policii můžeš dovolit natáčet přenos a později ho analyzovat.

  • Povolit můžeš i poznámky – zvlášť pro mladší hráče.

  • Dbej na to, aby oba týmy měly zprávy stejně obtížné, ale významově odlišné.

Reflexe po hře

Po skončení obou kol dej prostor krátké reflexi – klidně formou moderované diskuse nebo sezení v kruhu.

Otázky k reflexi:

  • Jak jste vymýšleli svůj kód? Co bylo nejtěžší?

  • Které prvky fungovaly a které ne?

  • Jak jste se cítili v roli policie? Bylo těžké dekódovat cizí komunikaci?

  • Jaká strategie učení nebo pozorování se vám osvědčila?

  • Co rozhodovalo o úspěchu – inteligence, pozornost, spolupráce, nebo kreativita?

  • Jaké to bylo, když jste museli improvizovat (např. když někdo zapomněl kód)?

  • Jaké paralely vidíte s reálným životem – kdy musíme „číst mezi řádky“ nebo rozumět skrytým zprávám?

🎯 Závěr reflexe:
Vyzdvihni, že hra není o „teroristech a policii“, ale o pochopení síly komunikace – jak důležité je naslouchat, všímat si detailů a vytvářet srozumitelný jazyk, i když nejsou k dispozici běžná slova.

Přihlásit


Registrovat


Obnova hesla

Zadejte uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu, e-mailem obdržíte odkaz pro vytvoření nového hesla.

[]
#pf-content > img { display: none!important; }